BLOG DANIELA CHMIELEWSKIEGO

.

czwartek, 16 lipca 2015

Topografia uwagi - komiks dla małej kultury współczesnej

Gdy tylko pojawił się nowy call for papers na małej kulturze współczesnej pod tytułem RUCH od razu pomyślałem o związanej z New York University Zuzannie Kłyszejko i jej eksperymentach z eye-trackerem (urządzeniem do rejestracji ruchu gałek ocznych), o których opowiada mi od lat. Problem w tym, że nic z tego nie rozumiałem, bo na neurologii się nie znam, a specjalistyczne słownictwo wypowiadane nad latte w kawiarni bez oparcia w materiałach poglądowych było jakąś abstrakcją. 

Ale tym bardziej wiedziałem, że muszę z Zuzą zrobić komiks, chociażby żeby wreszcie zrozumieć czym się zajmuje. Moja skrzynka pocztowa została zalana artykułami naukowymi z zakresu ostatnich dwudziestu pięciu lat badań nad korelacją uwagi i wzroku i przez dwa tygodnie uczyłem się od podstaw o co w tym wszystkim chodzi.

Uwielbiam współpracować nad projektami komiksowymi. Ja wysyłałem Zuzie swoje szkice i notatki, Zuza odsyłała mi z Nowego Jorku swoje uwagi i poprawki, potem na czacie to wszystko omawialiśmy na żywo i tak, kroczek po kroczku, stworzyliśmy Topografię uwagi, którą możecie przeczytać 


Dla mnie to, czego się dowiedziałem, jest niesamowitym olśnieniem. Mam nadzieję, że i Was komiks zachęci do sięgnięcia po kolejne artykuły polecane przez Zuzę w bibliografii.



Brak komentarzy: